Referat af Generalforsamlingen afholdt Onsdag d. 24.4.24 kl. 18.30 i mødelokale 1 på Hovedbiblioteket.
Tilstede fra bestyrelsens side er Per, Christian, Kirsten, Bjørn og Maria (referent)

1) Valg af dirigent
Bestyrelsen foreslår at Jakob Kirkegaard vælges som dirigent, hvilket han takker ja til. Maria Mortensen vælges som referent. Jakob konstaterer at indkaldelsen til generalforsamlingen er kommet rettidigt og dagsorden lever op til vedtægterne, således at generalforsamlingen kan afholdes.

2) Formandens beretning

Det seneste år 2023 har været et godt år for foreningen Skjold Gymnastik Birkerød. Vi havde ved udgangen af året ca. 900 medlemmer, hvilket er på niveau med medlemstallet ved udgangen af 2022. Vi har i 2023-24 haft færre voksen/børn hold, men til gengæld haft flere gymnaster på de andre hold

Foreningens to største udfordringer er instruktører på 18+ år og lokaler til springhold. Vi søger hele tiden efter instruktører, som kan og vil tage et hovedansvar for at instruere. Vi glæder os til at flere af vores instruktører nu eller i den kommende tid fylder 18 år.

Rekrutteringen af nye instruktører sker bl.a. via de sociale medier og kontakter samt uddannelse af hjælpeinstruktører. Vi har de seneste år haft en god tilgang af unge hjælpeinstruktører, som vi forsøger at uddanne til at kunne varetage mere udfordrende opgaver. Et led i denne uddannelse er DGI/DGF kurser, hvor vi forsøger at finde de relevante kurser i god tid. Vi har i februar holdt et møde med de unge instruktører for at finde ud at hvordan vi kan gøre det mere spændende at være instruktør. Det arbejder vi på.

Den anden udfordring er lokaler med gode springfaciliteter. Her er Søndervangshallen central, og vi håber at de planlagte forbedringer af springfaciliteterne her fastholdes. Vi mangler lokaler, hvor vi ikke skal bruge halve timer på at opstille redskaber og pakke dem ned igen. Det vil en ombygning af Søndervangshallen kunne give os.

Lokaler til gymnastik skal også gerne kombineres med lokaler, hvor det er muligt at dyrke fællesskaberne før og efter træning. Det har vi ikke nu, men det er en af målene for 2024 og 2025. Vi skal blive bedre til at skabe fællesskaber for gymnasterne. DGI-minimix har været med i initiativer ’Piger i idræt’, hvor fællesskaber har været et af kodeordene.

Kommunen spiller en stor rolle for foreningen i kraft af at foreningen dyrker gymnastik i kommunale lokaler, og kommunen giver et betydeligt tilskud til foreningens aktiviteter. Det påskønner vi meget. Samtidig forsøger vi at være en forening som bidrager til det lokale samfund ved at vore hold deltager i arrangementer som Hop & Rock, Sct. Hans, Kulturnatten, Handelsforeningens morgenbord. Samtidig er saltoteens og DGI minimix ude at holde mange opvisninger hos andre foreninger. Foreningen forsøger derved også at give noget tilbage til lokalsamfundet.

Foreningen fundet en stabil arbejdsfacon så instruktører, medlemmer og forældre ved hvordan foreningen fungerer. Det er vigtigt at instruktørerne at de har nogle gode rammer, og at vi passer på vores unge instruktører.

Målet for foreningen er at tilbyde gymnastik og aktiviteter som volleyball, og samtidig vil vi gerne udvikle frivillige ledere. Vi vil gerne holde fast i det, som fungerer godt i foreningen, og som medlemmerne er glade for. Samtidig ved vi, at nogle af børnene og de unge forlader foreningen, fordi vi ikke kan tilbyde et hold, som de gerne vil gå på. Vi må søge at tilbyde hold, som der er interesse for og forsøge at følge med udviklingen.

3) Godkendelse af regnskab 2023
Revisoren har godkendt regnskabet.
Resultatet for 2023 viser samlet et overskud på næsten 170.000 kr. Det kan bl.a. henføres til en donation fra Birkerød Gymnastik- og Trampolinforening på næsten 100.000 kr., meget få indkøb af redskaber og tøj til instruktørerne. Udgifterne indgår først i regnskabet for 2024.
Regnskabet godkendes af alle de tilstedeværende medlemmer

4) Godkendelse af budget, herunder fastsættelse af kontingent
Budgettet gennemgås. Vi forventer et underskud til næste år.
Bestyrelsen indstiller, at kontingenterne ikke stiger til næste sæson i forhold til sæson 2023-24.
Budgettet og kontingent godkendes af alle de tilstedeværende medlemmer.

5) Valg til bestyrelsen
    På valg i år er:                      Niels Henning Bjørn (ønsker genvalg)
                                                   Maria Mortensen (ønsker genvalg)
                                                   Per Asger Bojer Stensnæs Hansen (ønsker genvalg)
                                                   Ledig post

Niels Henning Bjørn, Maria Mortensen og Per Asger Bojer Stensnæs Hansen genvælges for de næste 2 år.
Der er stadig en ledig post, ingen ønskede at stille op til denne post.

6) Valg af evt. suppleanter til bestyrelsen
Annika Nielsen og Anne Mette Kirkegaard ønsker at være suppleanter i foreningen og vælges.

7) Valg af revisor
Bestyrelsen foreslår Pernille Dupont som revisor.
Valg af revisor godkendes af alle de tilstedeværende medlemmer

8) Behandling af indkomne forslag
Der er ikke indkommet nogle forslag.

9) Eventuelt
Bestyrelsen takkes for det store arbejde.
De frivillige takkes for deres store indsats. De tilstedeværende frivillige vil meget gerne fortsætte. Frivillighed drøftes – hvordan vi kan tiltrække flere frivillige, måske konkretisere opgaverne bedre. Det kunne være at stille større krav/forventninger til forældre, uden at skræmme de ”sårbare” forældre væk.
Der kommer en ide om at overveje en årsnål for 5 år i foreningen til gymnaster.
Instruktørerne kunne også lave en opvisning til forårsopvisningen.

Dirigenten takker for god ro og orden og generalforsamlingen afsluttes kl. 19.35